Stichting Vrijwilligers Natuur­onderhoud Ruurlo

Laarzenwandeling

Oer-Achterhoek

In de Formerhoek, achter boerderij de Groote Forme, ligt een stukje oer Achterhoek.

Tussen de dekzandruggen liggen een paar vennetjes gevangen. Wat diepere en ondiepere, waarvan het ondiepste bij droog weer grotendeels droog valt. Met rondom natte heide en rabat-bos.

Door dit gebied heeft Staatsbosbeheer een zogenaamd laarzenpad uitgezet. Een route die je door praktisch elk type natuurschoon voert dat de Achterhoek te bieden heeft. Door het meest moerassige stukje is er een vlonderpad aangelegd. Dit neemt niet weg dat delen van deze route het grootste deel van het jaar drassige delen bevat. Laarzen of modderbestendige hoge schoenen zijn dus echt wel aan te bevelen. Alleen als het een aantal dagen droog en warm is kun je de route “gewoon” begaan.
Dan resten nog 3 tips:
Muggenolie, muggenolie en muggenolie!

Panorama Formerhoek

Natuur

De vennetjes, en de grote verscheidenheid aan natuur rondom, trekken een grote variëteit aan wildleven aan. In het ochtendgloren of de avondschemering is de kans groot dat je hier reeën aantreft. Zelfs overdag, als het rustig is en er niet teveel bezoekers rondwandelen, is de kans groot om deze beestjes te zien grazen of drinken. Voor vogelaars is het hier een waar paradijs.

Kwetsbare natuur op het pad.
Oppassen waar je je voeten neerzet.

Wandelroute

Het start- en eindpunt van deze route is de TOP-locatie bij De Heikamp aan de Hengeloseweg.
De route staat ook aangegeven vanaf de parkeerplaats bij het Doolhof. Bij het einde van de wandeling kunt u dan bij De Heikamp de bordjes doolhof volgen om weer bij deze parkeerplaats uit te komen.

Bekijk de wandelroute in MyMaps van Google:
Voor smartphones / mobiele apparaten beter te bekijken met de MyMaps Android App.

Beleef de Laarzenwandeling