Beheerspaden in het bos

Beheerspaden in het bos

In het bos zijn op diverse plekken beheerspaden. Beheerspaden zijn smal, vaak begroeid, soms met sporen van machines. Er zijn geen routepaaltjes of recreatieve markeringen. Ook worden deze paden soms afgesloten met een boomstam, hek of bordje ‘geen toegang’. Beheerspaden vormen dus eigenlijk een soort adernetwerk voor het bosbeheer.

Beheerspaden zijn erg belangrijk, vanwege:

– De bescherming van kwetsbare natuur: door het concentreren op vaste lijnen blijft de rest van het bos rustiger.

– Veiligheid: voor beheerders en hulpdiensten is het van belang om snel bij stormschade, zieke bomen of brandgevaarlijke situaties te komen.

– Efficiëntie: de machines gaan niet kriskras door het bos, wat schade beperkt aan het bos en tijd scheelt.

 

De SVNR groep is het eerste kwartaal van 2026 aan de slag gegaan met onderhoud aan beheerspaden aan de Spijkerdijk. Paden zijn verbreed, door een gedeelte van de begroeiing, zoals o.a. de Amerikaanse Vogelkers en hulst aan beide kanten van het pad weg te halen, evenals overhangende en dode takken te verwijderen. Hierdoor is er meer zonlicht op deze paden, wat betekent dat:

– Er minder mos is en dus minder natte plekken, waardoor de paden beter begaanbaar zijn.

– Minder kans is op diepe sporen op de paden

– De grond sneller droogt na regen

– Betere zichtbaarheid voor hulpdiensten

De Amerikaanse Vogelkers wordt bestreden door de boompjes en/of struiken tot ca. 30 cm boven de grond af te knippen. Door dit ieder jaar te herhalen verwacht men dat deze woekerende plant uiteindelijk verdwijnt.